Podstawa prawna
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w publicznym przedszkolu, publicznej szkole podstawowej, publicznej szkole ponadpodstawowej oraz publicznej placówce.
RAMOWY PROGRAM STUDIÓW
- Moduł strategiczny (miejsce polskiej placówki oświatowej w oświacie europejskiej i światowej, przykłady systemów szkolnych w innych krajach, osiąganie celów, możliwości rozwoju, wymiany młodzieżowe itp.).
- Moduł prawny ogólny (rodzaje dziedzin prawa niezbędnego do kierowania placówką oświatową: propedeutyka prawa cywilnego, karnego, administracyjnego, budowlanego, prawa ruchu drogowego itp.).
- Moduł prawa oświatowego (podstawy prawne organizacji oświaty w Polsce – ustawy, funkcjonowanie placówek i realizowanie zadań szczegółowych - rozporządzenia MEN).
- Moduł organizacyjny (zakładanie/powstawanie placówek oświatowych, organy prowadzące, prawo wewnątrzszkolne, arkusz organizacji placówki, nadzór pedagogiczny itp).
- Moduł finansowy (prawo finansów publicznych z uwzględnieniem kontroli zarządczej, budżet samorządu terytorialnego, budżet placówki oświatowej, fundusze pozabudżetowe i możliwości ich pozyskiwania, zadania, decyzje i odpowiedzialność finansowa).
- Moduł dydaktyczno-wychowawczy, z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami organizacyjnymi (bezpieczeństwo uczniów, szkoła/przedszkole miejscem dla każdego ucznia i wychowanka, odpowiedzialność za wyniki nauczania i wychowania, kierowanie praca nauczycieli i rozwojem ucznia, miejsce uczniów niepełnosprawnych fizycznie i intelektualnie w polskim systemie oświaty).
- Moduł administracyjny (czynności administracyjne dyrektora placówki, kierowanie pracą pracowników administracji, obieg dokumentów, przepisy bhp).
- Moduł informatyczny (stosowanie narzędzi TIK w zarządzaniu oraz w procesie dydaktyczno-wychowawczym, sposoby doposażania szkoły w nowoczesne środki nauczania).
- Moduł społeczno - etyczny i osobisty (normy etyczne, zarządzanie własnym czasem, komunikacja interpersonalna, współpraca ze środowiskiem lokalnym, kierowanie zmianą itp.).
- Praktyka kierownicza (analiza dokumentów założycielskich, pedagogicznych i innych, obserwacja czynności kierowniczych osób zarządzających, udział w określonych czynnościach kierowniczych – wg harmonogramu praktyk).
ORGANIZACJA ZAJĘĆ
- dwa semestry,
- system zaoczny (zajęcia w soboty i niedziele),
- zjazdy średnio 2 razy w miesiącu,
- liczba godzin dydaktycznych: 245 ( w tym seminarium/projekt),
- liczba godzin zajęć praktycznych: 30.
Zajęcia prowadzone są aktywnymi metodami wykładowymi i warsztatowymi oraz metodami angażującymi indywidualną aktywność słuchaczy poprzez wykorzystanie platformy on - line.
Do ukończenia studiów wymagane jest przygotowanie pracy dyplomowej lub projektu grupowego w formie pisemnej.
Dodatkowym warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest zaliczenie przedmiotów przewidzianych programem studiów oraz odbycie praktyk zawodowych.