Pedagogika
Czas trwania: 4 semestry
Rodzaj studiów: II stopnia
Uzyskany tytuł: magister pedagogiki
Opiekun merytoryczny kierunku: dr Adam Gogacz
Studia na kierunku Pedagogika umożliwiają poszerzenie zdobytej na studiach I stopnia wiedzy pedagogicznej, socjologicznej, filozoficzno-etycznej i psychologicznej, która jest konieczna do zrozumienia postaw ludzi, kształtowania ich świadomości, wartości, umiejętności współżycia, rozwijania ich w duchu poczucia odpowiedzialności za życie własne i innych. Program studiów został skonstruowany tak, aby praktycznie i teoretycznie przygotować absolwentów do pracy zarówno z dziećmi, jak i z dorosłymi. Pozwala to na jeszcze lepsze zrozumienie rzeczywistości wychowawczej i edukacyjnej, realizowanie profesjonalnych działań z zakresu pomocy i profilaktyki społecznej oraz gruntowne rozwiązywanie problemów społecznych, wychowawczych i dydaktycznych.
Specjalności:
- Pedagogika opiekuńczo–wychowawcza
- Wychowanie przedszkolne i edukacja wczesnoszkolna
- Pedagogika resocjalizacyjna
- Diagnoza i terapia pedagogiczna (w szczególności dla absolwentów wychowania przedszkolnego i pedagogiki wczesnoszkolnej)
- Doradztwo zawodowe w szkole
- Andragogika z gerontologią
Dlaczego warto?
Dekalog pedagogiczny, dlaczego warto studiować:
- Są bezpieczne. Spełniają wszelkie wymogi w zawodach, do których przygotowują.
- Są dostosowane do studenta. Umożliwiają realizację ścieżek kształcenia po studiach I stopnia.
- Są elastyczne. Program jest dostosowywany do rynku pracy, studenci sami mogą zgłaszać potrzeby dotyczące programu, mogą uzupełniać części przygotowania pedagogicznego.
- Są interdyscyplinarne. Nie ukierunkowują w jednej dyscyplinie, ale znacznie rozszerzają horyzonty.
- Są naukowe. Studenci mają możliwość uczestniczenia w badaniach, wyjazdach na stypendia, uczestniczenia w projektach, pisania i publikacji artykułów.
- Są nowoczesne. Prowadzone przy użyciu nowoczesnych metod kształcenia.
- Są miłe. Wszyscy u nas przywiązują dużą wagę do tego, aby studiowanie było przyjemne.
- Są przyjazne. Studenci zawsze mogą zgłaszać swe problemy do opiekuna kierunku.
- Są wartościowe. Program jest przepełniony ideami współczesnej humanistyki.
- Są wysokiej jakości. Kadra naukowa to specjaliści w swoich dziedzinach.
Wykładowcy – praktycy:
- Dr Ewa Przygońska - Autor książek o negocjacji w szkole, wieloletni nauczyciel – pedagog
- Dr Eulalia Adasiewicz - Dyrektor przedszkola, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej
- Dr Bożena Zając - Doradca metodyczny i zawodowy, ekspert w wielu projektach międzynarodowych dotyczących szkolenia nauczycieli i doradztwa zawodowego
- Dr Dorota Nawrat - Nauczyciel liceum, członek Narodowego Forum Doradztwa Kariery, Towarzystwa Inicjatyw Twórczych, InSEA (International Society Education through Art)
- Dr Adam Gogacz - Ekspert europejski w dziedzinie kompetencji miękkich i społecznych, współautor podręcznika dla nauczycieli w dziedzinie edukacji włączającej, koordynator merytoryczny wielu projektów międzynarodowych
Realizowane przedmioty:
- Studenci są angażowani do projektów międzynarodowych. Otrzymują jako pierwsi ich rezultaty (np. materiały do pracy nauczycielskiej, podręczniki, najnowszą metodologię postępowania).
- Studenci mają możliwość uczestnictwa w licznych konferencjach metodycznych, otrzymują certyfikaty uczestnictwa, bogacąc swoje portfolio.
- Studenci uzyskują certyfikat trenera edukacji włączającej w ramach jednego z przedmiotów.
- W ramach programu funkcjonuje blok przedmiotów kompetencji społecznych, gdzie studenci mogą nauczyć się zasad autoprezentacji, jak mówić ładnie i poprawnie, jak rozwiązywać konflikty, negocjować, ale również o zasadach zdrowego żywienia.
- Część zajęć odbywa się w formie projektowej, gdzie studenci samodzielnie muszą znaleźć rozwiązania zadanych problemów.
Absolwenci kierunku Pedagogika mogą podjąć pracę w:
- placówkach oświatowo-wychowawczych, przedszkolach, szkołach
- domach pomocy społecznej i warsztatach terapii zajęciowej
- placówkach i instytucjach poradnictwa rodzinnego i zawodowego
- poradniach pedagogiczno-psychologicznych
- urzędach pracy
- placówkach resocjalizacyjnych
- w klubach i świetlicach tworzonych przez lokalne społeczności
- organizacjach oraz stowarzyszeniach charytatywnych i samopomocowych
- innych instytucjach, w których konieczne jest wykształcenie w zakresie pedagogiki uzupełnione wiedzą psychologiczną, filozoficzną i socjologiczną