Studia ON-LINE w SAN

URUCHOMIENIE PLATFORMY P@O

KOMUNIKATY REKTORA SAN

Dowiedz sie więcej

Program i realizacja studiów

Dla zainteresowanych możliwość bezpłatnego udziału w certyfikowanych kursach:

1/ Badania i działania diagnostyczne i postdiagnostyczne w pracy psychologicznej i pedagogiczne.

lub

2/ Interwencja kryzysowa - współpraca z instytucjami wsparcia.

RAMOWY PROGRAM STUDIÓW

Program studiów oparty został o najaktualniejszą wiedzę i sprawdzone umiejętności metodyczne dla najefektywniejszego przeciwdziałania zaburzeniom zachowania, uzależnieniom i patologiom z uwzględnieniem holistycznego ujęcia człowieka w jego środowisku oraz integracji instytucjonalnych oraz pozasinstytucjonanych działań wychowawczych i resocjalizacyjnych.

Wykłady, ćwiczenia i warsztaty, prowadzone przez cenionych profilaktyków, uwzględniają zakres uzależnień chemicznych i behawioralnych oraz dysfunkcji u dzieci, młodzieży /zwłaszcza w okresie adolescencji/, a także osób dorosłych, w tym z obszarów:

  • etiologii zachowań ryzykownych,
  • współczesnych zagrożeń i ich profilaktyki.
  • tworzenia „społecznych koalicji” profilaktycznych,
  • budowania nowoczesnych programów profilaktycznych.

Niektóre z bloków programowych będą certyfikowane przez cenione podmioty edukacyjne w obszarze profilaktyki społecznej i resocjalizacji.

MODUŁ I

Wielowymiarowość współczesnych zagrożeń :

  1. Potrzeba bezpieczeństwa a zagrożenia. Współdziałanie społeczne na rzecz bezpieczeństwa. Rola samorządu lokalnego w zapewnieniu bezpieczeństwa i poczucia bezpieczeństwa oraz przewodzenie w działalności zapobiegawczej
  2. Wielowymiarowość ryzyk ponowoczesności. Podstawowe problemy człowieka XXI wieku. Suicydologia.
  3. Kryminologiczne aspekty przestępczości, w tym przestępczości nieletnich. Diagnostyka w resocjalizacji.
  4. Prewencja kryminalna – współdziałanie instytucjonalne. Zintegrowane podejście do bezpieczeństwa. Community policing. Analiza kryminalna – trójkąt kryminalny, problem kryminalny, metoda "pięciu kroków".
  5. Niedostosowanie społeczne – zjawisko i jego uwarunkowania.
  6. Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży. Adolescencyjne problemy rozwoju człowieka i możliwości im zapobiegania. Czynniki ochronne zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży.
  7. Agresja i zachowania przemocowe w środowisku szkolnym i w rodzinach.

MODUŁ II

Uzależnienia od substancji :

  1. Mechanizmy uzależnień od substancji szkodliwych dla zdrowia.
  2. Alkoholizm – wpływ alkoholu na rozwój dzieci i młodzieży oraz funkcjonowanie rodziny.
  3. Nikotynizm – tytoń i e-papierosy.
  4. Narkotyki i dopalacze - charakterystyka najpopularniejszych substancji.
  5. Lekomania – zjawisko, uwarunkowania, zagrożenia.
  6. Napoje energetyczne, sterydy i substancje wzmacniająco-pobudzające – konsekwencje zdrowotne i społeczne.
  7. System przeciwdziałania zorganizowanej przestępczości narkotykowej.

MODUŁ III

Uzależnienia behawioralne :

  1. Uzależnienia behawioralne – charakterystyka kluczowych uzależnień (pracoholizm, cyberuzależnienia, fonoholizm, seksoholizm, zakupoholizm, hazard, tanoreksja, bigoreksja), uwarunkowania.
  2. Wpływ nowych technologii na zachowania dzieci i młodzieży. Gry komputerowe a zachowania agresywne.
  3. Psychomanipulacje, sekty i destrukcyjne kulty.
  4. Zaburzenia związane z niewłaściwym jedzeniem - bulimia, anoreksja, obżarstwo.
  5. Psychologiczne aspekty uzależnień.
  6. Wychowanie prospołeczne czynnikiem minimalizującym zagrożenia uzależnień behawioralnych.

MODUŁ IV

Diagnostyka zagrożeń i praktyka profilaktyki – 126 godzin

  1. Wprowadzenie do integralnej profilaktyki uzależnień. Budowanie koalicji profilaktycznych w oparciu o lokalny kapitał społeczny.
  2. Diagnoza i analiza zagrożeń. Badania empiryczne.
  3. Wybrane problemy przestępczości oraz przestępczości nieletnich w Łodzi   i regionie
  4. Aksjologiczne podstawy profilaktyki społecznej. Wartości w wychowaniu i resocjalizacji. Techniki aktywizacji uczniów i umacniania norm kulturowych w społeczności lokalnej.
  5. Tworzenie lokalnych i szkolnych programów profilaktyki uzależnień behawioralnych i chemicznych. Ramowy model szkolnej profilaktyki zachowań ryzykownych na szczeblu miasta/gminy.
  6. Metodyka pracy profilaktycznej i resocjalizacyjnej.
  7. Europejskie standardy jakości w profilaktyce uzależnień od narkotyków.
  8. Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży w sieci. Podstawy profilaktyki.
  9. Media, a profilaktyka. Lokalne medialne kampanie społeczne.
  10. Przygotowanie materiałów multimedialnych do szkolnej profilaktyki uzależnień. Tworzenie własnego profilu w sieci.
  11. Cyberprzestępczość - aspekty prawne i społeczne Profilaktyka zagrożeń internetowych.
  12. Nowe technologie cyfrowe a bezpieczeństwo dziecka. Profilaktyka zagrożeń, zasady postępowania.
  13. Polski system rozwiązywania problemów alkoholowych. Zapobieganie w oparciu o lokalne programy profilaktyki antyalkoholowej - rozpoznanie i analiza problemów alkoholowych i okołoalkoholowych w oparciu o "drzewo problemów".
  14. Narkotyki w szkole:

- rozpoznawanie zachowań ponarkotykowych i podopalaczowych - niechemiczne testy narkotykowe  i chemiczne testy narkotykowe;

- zasady postępowania z osobą znajdująca się pod wpływem narkotyków i dopalaczy;

- prawne aspekty narkomanii;

- ujawnienie narkotyków i ujęcie nieletniego - algorytm postępowania.

  1. Pedagog w społeczeństwie informacyjnym - Multimedialny warsztat pedagoga.
  2. Profilaktyka zagrożeń zdrowia, promocja zdrowia.
  3. Prawne podstawy działań profilaktycznych i resocjalizacji.
  4. Kulturotechnika, twórcza profilaktyka rówieśnicza - umacnianie kompetencji społecznych dzieci i młodzieży.
  5. Rola rodziny w zapobieganiu problemom społecznym i uzależnieniom - pedagogizacja rodziców wyzwaniem dla współczesnej profilaktyki.
  6. Organizacyjne uwarunkowania profilaktyki społecznej i prewencji kryminalnej.
  7. Przeciwdziałania psychomanipulacjom i destrukcyjnym wpływom.
  8. Trening umiejętności psychospołecznych .

ORGAZNIZACJA ZAJĘĆ

  • dwa semestry (program realizowany w ramach roku kalendarzowego)
  • system zaoczny (zajęcia w soboty i niedziele)
  • zjazdy średnio 2 razy w miesiącu
  • ilość godzin dydaktycznych: 180 ( w tym seminarium/projekt)

Zajęcia prowadzone są aktywnymi metodami wykładowymi i warsztatowymi oraz metodami angażującymi indywidualną aktywność słuchaczy poprzez wykorzystanie platformy on - line.  

Do ukończenia studiów wymagane jest przygotowanie pracy dyplomowej lub projektu grupowego w formie pisemnej. 

Dodatkowym warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest zaliczenie przedmiotów przewidzianych programem studiów.