Konstruktywne rozwiązywanie konfliktów - mediacje i negocjacje
Podstawa prawna:
- nauczyciele - art. 6 pkt 3a, art.42 ust.2 pkt.3 Ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (Dz.U. 2017, poz.1189, z późn. zm.) - obowiązek ciągłego doskonalenia kompetencji zawodowych.
Liczba godzin dydaktycznych: 30
Cele szkolenia:
- Nabycie umiejętności identyfikowania źródeł konfliktów w organizacji.
- Poznanie mechanizmów i natury sporów.
- Wzrost umiejętności rozwiązywania nieporozumień w praktyce.
- Poznanie strategii zarządzania konfliktami.
- Zdobycie praktycznej wiedzy na temat kontrolowania i zakańczania sytuacji konfliktowych.
- Przedstawienie czynników i okoliczności, sprzyjających konfliktom.
Adresaci szkolenia/wymagania wstępne:
studenci kierunku pedagogika i psychologia;
nauczyciele wszystkich przedmiotów ze wszystkich typów szkół;
kierownicy i kadra zarządzająca podmiotów gospodarczych i instytucji;
kuratorzy sądowi, policjanci, pracownicy instytucji i organizacji pomocowych (także pracujacych z małoletnimi);
rodzice i opiekunowie prawni zainteresowani podniesieniem kompetencji pedagogicznych;
organizatorzy pracy opiekuńczej i wychowawczej dzieci i młodzieży.
Forma zaliczenia szkolenia: uczestnictwo w zajęciach, ćwiczenia praktyczne.
Minimalna liczba chętnych do uruchomienia kursu: 10
Ramowy program szkolenia:
- Konflikt (rodzaje, rozpoznawanie przyczyny, konsekwencje pozytywne i negatywne sporów).
- Komunikowanie w konflikcie (dynamika, metody doprowadzania do zmiany, zniekształcenia komunikacji.
- Rozwiązywanie konfliktów - rozróżnienie pomiędzy zachowaniem a wartościami stron
- Metody zarządzania konfliktem (stymulowanie, ograniczenie, rozwiązywanie, negocjacje, mediacja).
- Analiza transakcyjna w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych (rodzaje stanów “ja”, sterowanie relacją poprzez tworzenie komunikatów, budowanie komplementarnych relacji między stronami w konflikcie, rozpoznawanie i demaskowanie gier oraz manipulacji).
- Identyfikacja i przełamywanie barier komunikacyjnych (diagnoza impasów w pracy zespołu nastawionego na realizację zadania, strategie w pokonywaniu impasów i metody prowadzenia zespołu do celu, wykorzystanie pozytywnej siły konfliktów, bariery w komunikacji interpersonalnej, formułowanie nowych strategii komunikowania się).
- Komunikacja asertywna (prowadzenie rozmowy dyscyplinującej /zbieranie informacji, opiniowanie, poszukiwanie optymalnych rozwiązań, wyrażanie konstruktywnej krytyki, formułowanie rozwiązań na przyszłość/ i motywującej /zbieranie informacji, kryteria formułowania ocen, wyrażanie konstruktywnych pochwał i krytyki, budowanie planów na przyszłość/.
- Błędy w zarządzaniu konfliktem:
- eskalacja zaangażowania,
- mityczność ograniczonego tortu,
- zakotwiczenie,
- przyjmowanie perspektywy,
- dostępność informacji,
- przekleństwo zwycięzcy,
- nadmierna pewność siebie.
Forma zajęć:
- interaktywne metody szkoleniowe: burza mózgów, ćwiczenia w grupach, studium przypadku;
- wiele praktycznych przykładów z pracy psychopedagogicznej (case study), miniwykłady, ćwiczenia grupowe i indywidualne;
- wykłady z użyciem technik multimedialnych, filmy, video trening;
- uczestnicy szkolenia otrzymują materiały i certyfikat ukończenia szkolenia.
Korzyści:
Podwyższenie kompetencji w zakresie:
przewidywania i rozpoznawania konfliktu w początkowym stadium,
identyfikowania przyczyn konfliktów,
konstruktywnego zarządzania konfliktem,
sprawnego własnego funkcjonowania w sytuacji konfliktowej,
obiektywnego uczestniczenia w konfliktach,
odczytywania mowy ciała,
zrozumiałego prezentowania swoich argumentów.
kreowania postawy asertywnej,
redukowania agresji,
rozpoznawania pułapek oraz eliminowania najczęściej popełnianych błędów w rozwiązywaniu konfliktów.
Cena: 450,00 PLN
Kadra: doświadczeni w pracy psychologicznej i pedagogicznej praktycy - pedagodzy i psychologowie z łódzkich poradni psychologiczno-pedagogicznych, funkcjonariusze służb, wykładowcy Społecznej Akademii Nauk.