Edukacja włączająca (szkolenie doskonalące).
Podstawy prawne: Deklaracja z Salamanki oraz wytyczne dla działań w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych przyjęte przez ŚWIATOWĄ KONFERENCJĘ DOTYCZĄCĄ SPECJALNYCH POTRZEB EDUKACYJNYCH: DOSTĘP I JAKOŚĆ; Salamanka, Hiszpania 7-10 czerwca 1994 r. UNESCO 1994; Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Liczba godzin dydaktycznych: 12
Cele szkolenia:
- Zapoznanie z ideą, genezą i uwarunkowaniami prawnymi edukacji włączającej.
- Zapoznanie z rodzajami specjalnych potrzeb edukacyjnych.
- Poznanie różnicy między edukacją segregacyjną, integracyjną a włączającą.
- Poznanie metod różnicowania działań w klasie.
- Poznanie efektywnych działań włączających oraz cech nauczyciela włączającego.
Adresaci szkolenia: nauczyciele szkół powszechnych.
Program szkolenia (w punktach):
- Geneza edukacji włączającej.
- Od segregacji do włączania.
- Kontekstualizacja edukacji włączającej.
- Uwarunowania formalno – prawne edukacji włączającej.
- Specjalne potrzeby edukacyjne.
- Tradycyjne i nowe spojrzenie na niepełnosprawność.
- Działania różnicujące pracę w klasie.
- Praca z dzieckiem trudnym w klasie włączającej.
- Metoda STICORDI w edukacji włączającej.
Forma zaliczenia kursu/szkolenia: przygotowanie projektu edukacyjnego.
Sylwetka absolwenta szkolenia:
Absolwent kursu ma pełną świadomość idei włączania. Potrafi określić jego cechy i ramy, w tym ramy prawne. Potrafi stworzyć w swojej klasie atmosferę włączającą. Rozumie, iż włączanie to nie tylko idea dotycząca niepełnosprawności, ale też każdej „inności” dziecka: kulturowej czy środowiskowej. Potrafi wprowadzać różnorodne metody pracy w klasie.
Cena: 400 zł
Kierownik Merytoryczny szkolenia i kadra: dr Adam K. Gogacz, dr Mariola Świderska